هر آنچه که باید درباره ی اگزمای پوستی کودکان بدانیم

${Blog.writer.name}
نویسنده اسکیناپ

اگزما

اگزما یک مشکل پوستی بسیار شایع است. رایج ترین شکل اگزما درماتیت آتوپیک نام دارد.

درماتیت آتوپیک اغلب از نوزادی شروع می شود و حدود 15 تا 20 درصد کودکان را درگیر می کند. معمولاً با بزرگتر شدن کودک بهبود می یابد و ممکن است در سن مدرسه یا بلوغ برطرف شود. برخی از کودکان

علل

کودکان مبتلا به اگزما نوعی "پوست حساس" دارند که ممکن است به راحتی در اثر تعریق ، گرما ، لباس زبر و برخی مواد شوینده، صابون ها و پاک کننده ها تحریک شوند. کودکان مبتلا به درماتیت آتوپیک ممکن است به غذاها، حیوانات خانگی یا حیوانات دیگر، گرد و غبار ، گرده های درختان و علف ها حساسیت داشته باشند، اگرچه مشخص نیست که این آلرژی ها در اکثر کودکان باعث "ایجاد اگزما" می شوند.

علائم

کودکان مبتلا به اگزما لکه های قرمز ، خشک و خارش دار بر روی پوست ایجاد می کنند که در نتیجه التهاب ایجاد می شود. خارش ممکن است شدید و مداوم باشد. با خارش مکرر، پوست ممکن است تاول، ترشح، پوسته پوسته شدن یا زخم های ناشی از عفونت ایجاد کند. گاهی اوقات، اگر کودک هفته ها تا ماه ها خراشیده شود، ممکن است پوست خیلی زبر، چرمی و تیره شود.

در نوزادان ، اگزما معمولاً صورت ، پوست سر ، بازوها و پاها را تحت تأثیر قرار می دهد.در کودکان بزرگتر ، اگزما ممکن است فقط قسمت داخلی آرنج و پشت زانو را درگیر کند.برخی از کودکان مبتلا به اگزمای شدید ممکن است در کل بدنشان درگیر شود. اگزما بسیار خارش دار است.

درمان ها

هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد ، اگرچه معمولاً با مراقبت از پوست می توان آن را کنترل کرد. پیگیری مکرر با پزشک مهم است بنابراین آنها می توانند ببینند که آیا داروهای تجویز شده موثر هستند یا خیر. ممکن است لازم باشد پزشک در فصول مختلف سال، درمان را تنظیم کند.

حمام کردن

برای بعضی از کودکان ، محدود کردن حمام به یک تا سه بار در هفته مفید است. حمام  بیشتر می تواند پوست را "خشک" کرده و خارش را بدتر کند. برای کودکان مبتلا به آلرژی های محیطی مانند گرده ها و شوره حیوانات، شست وشوی  بیشتر در استحمام ، به خصوص پس از تماس با مواد حساسیت زا ، ممکن است مفید باشد. پزشک به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که کدام روش برای فرزند شما بهتر است.

از یک پاک کننده ملایم و غیر صابونی مانند صابون بار Dov Sensitive Skin یا پاک کننده Cetaphil استفاده کنید.

زمان در وان یا دوش را به 5 تا 10 دقیقه یا کمتر محدود کنید.

آب گرم؛ آب گرم باعث خشک شدن بیشتر پوست می شود.

آب گرم یا وان حباب دار ، یا لوفا استفاده نکنید.

پوست را با حوله خشک کنید. مالش ندهید.

بلافاصله پس از استحمام در حالی که پوست هنوز مرطوب است، از داروهای موضعی یا مرطوب کننده ها استفاده کنید.

داروهای موضعی (پوستی)

پزشک شما ممکن است استروئیدهای موضعی یا سایر کرم ها یا پمادها را برای درمان اگزمای فرزند شما تجویز کند. برای کنترل اگزما ، مقدار کمی دارو در مناطق مورد نیاز تا دو بار در روز استفاده کنید. شاید لازم نباشد هر روز از دارو استفاده کنید.

همیشه داروهای موضعی را قبل از مرطوب کننده استفاده کنید. قبل از استفاده از مرطوب کننده سعی کنید حداقل 30 دقیقه صبر کنید.

اگر اگزمای کودک شما خارش شدید دارد، ممکن است لازم باشد برای مدت کوتاهی از استروئید موضعی قوی تری استفاده کنید. از این استروئیدها دو بار در روز یا طبق دستور پزشک در مناطقی استفاده کنید. در صورت عدم بهبود مناطق بعد از هفت روز با پزشک خود تماس بگیرید. با بهبود اگزما، شما باید بتوانید کمتر از داروهای موضعی، در حالت ایده آل دو تا سه بار در هفته یا کمتر، برای شفاف نگه داشتن پوست کودک خود استفاده کنید.

از استروئیدهای موضعی بیش از حد استفاده نکنید. انجام این کار می تواند به پوست کودک شما آسیب برساند

مرطوب کننده ها

مرطوب سازی از داخل مهم است ، بنابراین از کودک بخواهید مقدار زیادی آب بنوشد.

30 دقیقه پس از استفاده از داروهای موضعی ، یک لایه ضخیم مرطوب کننده استفاده کنید. این باعث می شود که دارو بتواند در پوست جذب شود. سپس مرطوب کننده در دارو مهر و موم می شود. به طور کلی ، پماد یا کرم بر لوسیون ترجیح داده می شود. از مرطوب کننده ای که درون بطری پمپ است استفاده نکنید ، زیرا اینها معمولاً لوسیون هستند. بعضی از کودکان پودرهایی مانند وازلین و آکوافور را خیلی چرب می دانند که نمی توانند در تابستان استفاده کنند. هنگام تعریق باعث ناراحتی آنها می شود.

در اینجا چند مرطوب کننده خوب آورده شده است ، اما ممکن است پزشک چنین پیشنهادی را ارائه دهد

  • Vaseline or petrolatum jelly (in a tube or jar) ointments
  • Aquaphor ointment
  • A-Mantle cream
  • Aveeno cream
  • CeraVe cream
  • Cetaphil cream (including Restoraderm)
  • Eucerin cream
  • Vanicream

 

0

مطالب مشابه

19ام دی ماه 1400
خواندن 2 دقیقه

لکه های پوستی قهوه ای

نوشته اسکیناپ
17ام فروردین ماه 1400
خواندن 5 دقیقه

هر آنچه که باید درباره اگزمای پوستی بدانیم

نوشته اسکیناپ
17ام فروردین ماه 1400
خواندن 10 دقیقه

هر آنچه که باید درباره بیماری پسوریازیس بدانیم

نوشته اسکیناپ